Om man ska ut på ett äventyr kan man säga att äventyret består av fyra olika delar som man går igenom under själva äventyret man gör.
Den första fasen är separation där man förbereder sig för äventyret. Man motiverar och skapar utmaningar för alla som ska med det är viktigt att anpassa sig efter miljön och att man förbereder alla som ska med.
Den andra fasen är upplevelsen, den mest spännande delen. Man åker från hemmet till äventyret, utmaningen är att lösa problemen! Upplevelsen får inte vara den enda fasen för då försvinner möjligheten till lärande.
Den tredje fasen är återkomsten. Det är viktigt att kunna reflektera och berätta om upplevelsen för här kommer man lära sig av erfarenheterna och det som hände under äventyret.
Den sista fasen är integrering, äventyret blev lyckat och avslutat och integrerat i erfarenheterna. Motivation och erfarenheter används för att söka nya äventyr och lära sig nya saker.
Multipla utmaningar
Det finns flera olika utmaningar när man är på äventyr:
Sociala utmaningar: Gruppen fattar beslut tillsammans och stöttar varandra.
Fysiska och motoriska utmaningar: Barn gillar dessa utmaningar, t.ex. lyfta varandra eller vandring.
Känslomässiga utmaningar: Spänning stämning, t.ex. spökvandring, läskiga lekar.
Intellektuella utmaningar: Problemlösningar, tänka logiskt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar